لوازم خانگی برقی

برای خرید چای ساز به چه نکاتی باید دقت کرد؟

برای خرید چای ساز به چه نکاتی باید دقت کرد؟

در بین ما ایرانی‌ها شاید معدود افرادی وجود داشته باشند که چای جز نوشیدنی‌های مورد علاقه‌شان نباشد. برای دم کردن چای کالاهای متفاوتی مانند سماورهای ذغالی، گازی و برقی، کتری و قوری و در نهایت چای ساز برقی وجود دارند.

در این مقاله تصمیم داریم راهنمای کاملی برای خرید یک چای ساز ارزان قیمت و با کیفیت برای کاربران خانه چی قرار دهیم. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

نکات مهم جهت خرید چای سازها

برای درست کردن چای خوشمزه و خوش عطر توسط سماور و کتری بایستی مدت زمان زیادی را منتظر ماند، تا آب جوش بیاید. به دلیل اینکه در چای سازها زمان کمی برای تهیه چای استفاده می‌شود، سماورها و کتری جای خود را به چای سازهای برقی داده است.

یکی از مزیت‌های بسیار مهم چای سازها این است، که آب جوش را در کمترین زمان ممکن به نقطه جوش می‌رساند. بسیاری از افراد هستند که معتقدند چای که در کتری و سماور تهیه شود، طعم و بوی بهتری دارد. اما این نظریه کاملا اشتباه است زیرا این موضوع به موارد مختلفی بستگی دارد که عبارتند از:

انوع چای‌ساز

به عبارت کلی می‌توان چای سازها را به دو نوع تقسسم نمود.

  1. چای ساز دم آور یا چای ساز روهمی
  2. چای ساز استنددار یا چای ساز کنارهمی

در ادامه این مقاله معایب و مزایای هر دو این چای سازها را برای شما بررسی می‌کنیم. امیدواریم با استفاده از این مقاله بتوانید بهترین مارک چای ساز با قیمتی مناسب را تهیه نمایید.

چای ساز دم آور یا چای ساز روهمی

 

چایساز روهمی

چایساز روهمی

 

بهترین نوع چای سازها ، چای ساز روهمی یا دم آور نیز است. در این نوع چای سازها قوری همانند سماور بر روی کتری قرار می‌گیرد و با حرارت بخار آب به آهستگی دم می‌کشد. این نوع چای سازها باعث می‌شود بتوانید چای خوش طعمی همانند چای که با کتری و سماور آماده می‌شود نوش جان نمایید.

چای ساز استنددار یا چای ساز کنارهمی

 

چایساز کنارهمی

چایساز کنارهمی

 

در این نوع چای سازها یک استند وجود دارد که کتری و قوری در کنار هم بر روی آن قرار می‌گیرند. نحوه کار این دستگاه به گونه ای است که توسط المنت گرم می‌شود و موجب دم کشیدن چای می‌گردد. در این مدل اگر قوری مدت زمان زیادی روشن بماند چای طعم خوش خود را از دست خواهد داد. در مدل‌های جدید برای رفع این مشکل یک تایمر قرار داده شده است که پس از مدتی المنت خاموش می‌شود و از خراب شدن آن جلوگیری به عمل می‌آید. اما با این وجود چای یخ می کند.

تنها مزیت چای سازهای استندی ظاهر زیباتر آن نیز است. اما از نظر کیفیت چای ساز دم آور بسیار بهتر نیز است.

جنس کتری برقی

جنس کتری چای سازها  جز موارد بسیار مهمی است که در تهیه یک چای خوش طعم می تواند تاثیر فرآوانی داشته باشد. کتری ها اغلب از جنس استیل، شیشه و پلاستیک می‌باشند. لازم است بدانید جنس استیل برای کتری باعث می‌شود تا بر روی آب لایه نبندد و به بدنه استیل جذب شود. اما لایه ای که اغلب در چای سازها مشاهده می‌شود، کتری هایی را بیشتر در بر می‌گیرد، که از جنس شیشه یا پلاستیک می‌باشند. برای رفع مشکل در کتری‌های پلاستیکی و شیشه‌ای بایستی مرتبا کتری را شست و شو دهید تا آهک و مواد معدنی از بین برود. در کل می‌توان گفت کتری‌های که جنس استیل دارند بهتر می‌باشند.

جنس قوری

جنس قوری از دیگر مواردی است، که هنگام خرید چای ساز بایستی به آن دقت نمایید. قوری های چای سازها اغلب از جنس چینی، پیرکس و یا استیل می‌باشند. دم کردن چای در قوری که جنس آن چینی و یا پیرکس باشد از کیفیت بیشتری برخوردار است. اما اغلب برندهای مطرح از قوری‌های پیرکس یا استیل استفاده می‌کنند.

قطع کن خودکار و حالت گرم نگهدارنده

قابلیت قطع کن خودکار باعث می‌شود تا زمانی که آب کتری جوش آمد کتری خاموش شود و توسط صفحه گرم نگهدارنده آب گرم بماند و چای با حرارت دم بکشد.

نشان گر میزان آب

نشان گر میزان آب در کتری هایی که از جنس استیل یا پلاستیک می‌باشند به صورت یک ورقه شفاف است تا شما از میزان آب داخل کتری باخبر شوید و در صورت نیاز آن را پر نمایید.

صافی دهانه کتری

در کتری‌های چای سازها صافی وجود دارد از از خروج آهک  و مواد اضافی جلوگیری به عمل آورد. قابل ذکر است، صافی دهانه کتری بهتر است از جنس استیل باشد. در برندهای مطرح می توان این صافی را از کتری جدا کرد و تمیز نمود. اما در بسیاری از برندهای کیفیت پایین صافی ثابت است و قابلیت باز شدن را ندارند.

پایه 360 درجه

دارا بودن پایه 360 درجه در چای سازها باعث می‌شود تا در هر جهتی که باشید با دست چپ یا راست کتری را بر روی پایه قرار دهید.

صافی قوری

صافی قوری باید به گونه ای باشد، که قابلیت تمیز کردن و جداسازی از قوری را داشته باشد. در غیر اینصورت صافی به خود رنگ گرفته و چایی خوش طعم نخواهد شد.

چای ساز خوب چی بخرم؟

شاید این سوال برای خیلی از شما پیش آمده باشد. قبل از خرید چای ساز ابتدا تکلیف خود را روشن نمایید، که چای ساز ایرانی می‌خواهید یا برندهای مطرح خارجی. سپس این مقاله را با دقت مطالعه نمایید و سپس اقدام به خرید نمایید. چای ساز ارزان قیمت مسلما نمی‌تواند به اندازه یک دستگاه با کیفیت برای شما کارایی داشته باشد.


برای مشاهده انواع چای سازها در وبسایت خانه چی بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

انواع چای سازها در خانه چی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *